Головне завдання
асистента вчителя – допомагати вчителю або вихователю навчати дітей з ООП.
На підставі заяви
батьків дитини з особливими освітніми потребами у школі в обов’язковому порядку
створюються інклюзивні класи, в яких разом з іншими учнями навчаються одна або
кілька дітей з ООП. Для роботи в такому класі у штат закладу освіти вводиться асистент
вчителя.
У чому полягає
головне завдання асистента вчителя? Які його функції, посадові обов’язки та
напрямки діяльності? З ким насамперед повинен співпрацювати асистент вчителя?
На ці питання знає відповідь Олена Черниш, психологиня в галузі розвитку
емоційного інтелекту, корекції невротичних розладів, наслідків психологічної
травми та проблем розвитку особистості, арттерапевтка.
Концепція розвитку
інклюзивної освіти була затверджена у 2010 році. Тобто, самій цій проблематиці
в українському просторі – всього 10 років. Такі поняття як «інклюзивне
навчання», «дитина з особливими освітніми потребами», «індивідуальний план
розвитку» в законі «Про освіту» закріпили лише у 2017 році.
Головне завдання асистента вчителя – допомагати вчителю або вихователю навчати дітей з ООП. За цих обставин
асистент вчителя працює не лише з однією дитиною, яка має особливі освітні
потреби, а й з усією спільнотою: з класом або групою. В основі роботи лежить
командний підхід, адже асистент вчителя і вчитель – це команда, яка має навчитися працювати разом
і не конкурувати між собою.
Зазначимо, що
асистент вчителя підпорядковується безпосередньо заступнику директора з
навчально-виховної роботи або методисту ЗДО.
Зверніть увагу: у
2018 році ухвалили положення про доплату у 20% тим педагогам, які працюють в
системі інклюзивної освіти. Тижневе навантаження асистента вчителя становить 25
годин, тобто 5 годин на день.
ЩО ПОВИНЕН ВМІТИ РОБИТИ АСИСТЕНТ ВЧИТЕЛЯ:
застосовувати
професійні знання в практичній діяльності, здійснювати педагогічний супровід
дитини з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного навчання;
разом з іншими
фахівцями складати та реалізовувати індивідуальну програму розвитку дитини;
вести спостереження
та аналізувати динаміку розвитку учня;
налагоджувати
взаємостосунки між усіма суб’єктами навчально-виховної діяльності;
займатись
посередницькою діяльністю у сфері виховання та соціальної допомоги.
Асистент вчителя
може брати участь в адаптації індивідуальної програми (плану) розвитку або
частково адаптувати окремі фрагменти програми, однак сам він цю адаптацію не
проводить – лише у супроводі вчителя.
ФУНКЦІЇ АСИСТЕНТА ВЧИТЕЛЯ
Організаційна:
допомагає в
організації освітнього процесу в класі/групі з інклюзивним навчанням;
надає допомогу
учням/вихованцям з особливими освітніми потребами в організації робочого місця;
проводить
спостереження за дитиною з метою вивчення її індивідуальних особливостей, здібностей,
інтересів та потреб;
допомагає
концентрувати увагу, сприяє формуванню саморегуляції та самоконтролю здобувача
освіти;
є членом команди
психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП;
співпрацює з
фахівцями, які безпосередньо працюють з дитиною з ООП;
бере участь у
розробленні індивідуальної програми розвитку;
забезпечує разом з
іншими працівниками здорові та безпечні умови освітнього процесу та праці;
постійно підвищує
свій професійний рівень, педагогічну майстерність, загальну культуру;
веде встановлену
педагогічну документацію.
Навчально-розвивальна:
співпрацюючи з
учителем/вихователем класу/групи, надає освітні послуги, спрямовані на
задоволення освітніх потреб здобувачів освіти;
здійснює
соціально-педагогічний супровід дітей з ООП, дбає про професійне самовизначення
та соціальну адаптацію;
сприяє розвитку
дітей з ООП, поліпшенню їхнього психоемоційного стану;
стимулює розвиток
соціальної активності дітей, сприяє виявленню та розкриттю їхніх здібностей,
талантів, обдарувань шляхом їхньої участі в науковій, технічній, художній
творчості;
створює освітні
ситуації, атмосферу оптимізму та впевненості у своїх силах і майбутньому.
Діагностична:
разом з командою
супроводу розробляє індивідуальну програму розвитку, вивчає особливості
діяльності й розвитку дітей з особливими освітніми потребами, оцінює навчальні
досягнення учня;
оцінює виконання
індивідуальної програми розвитку, вивчає та аналізує динаміку розвитку учня.
Прогностична:
на основі вивчення
актуального та потенційного розвитку дитини приймає участь у розробленні
індивідуальної програми розвитку.
Консультативна:
постійно
спілкується з батьками, надаючи їм необхідну консультативну допомогу;
інформує членів
команди супроводу та батьків про досягнення учня.
Асистент вчителя –
це людина, яка супроводжує учня не лише у навчальному процесі, але й постійно
моніторить стан розвитку дитини, рівень засвоєння знань та інформує про це
оточення – батьків, педагогів, команду супроводу.
АСИСТЕНТ УЧИТЕЛЯ ПОВИНЕН МАТИ:
розвинені
комунікативні та організаційні здібності, здатність співчувати, співпереживати;
ціннісні
орієнтації, спрямовані на розвиток людини як особистості та найвищої цінності
суспільства, на творчу педагогічну діяльність;
навички вирішення
конфліктних ситуацій.
Вчитель та асистент
вчителя – це єдина команда: вони постійно контактують між собою, обмінюються
інформацією і намагаються знайти ті підходи, які допоможуть дитині засвоїти
навчальний матеріал.
АСИСТЕНТ УЧИТЕЛЯ НЕСЕ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА:
життя і здоров’я
дітей з ООП та інших дітей класу/групи, дотримання їхніх прав і свобод,
визначених законодавством України;
неналежне виконання
або невиконання обов’язків, визначених посадовою інструкцією;
порушення трудової
дисципліни;
здійснення
проступків, несумісних з роботою на посаді педагогічного працівника;
заподіяння
матеріальної шкоди закладу освіти.
Асистенту
вчителя варто:
.залучати учнів до навчальної діяльності, надавати інформацію вчителю про
успішність, потреби учнів.
. Заохочувати учнів та мотивувати.
. Підтримувати навчання учнів, допомагати в позаурочний час.
. Допомагати вирішувати конфлікти.
. Працювати з окремими учнями та невеликими групами учнів.
. Допомагати учням за межами класу.
. Виготовляти унаочнення чи інші матеріали під керівництвом учителя.
. Співпрацювати з іншими фахівцями під час планування і реалізації індивідуальної
програми розвитку.
. Організовувати та координувати щоденну діяльність для виконання тих чи
інших завдань.
.Звертатися до вчителя, щоб отримати інформацію та ресурси.
.Спостерігати за учнями в школі.
Асистенту
вчителя не варто:
-
Оцінювати
навчальні результати учнів.
-
Самостійно
планувати навчальний процес.
-
Самостійно
вести урок.
-
Звітувати
перед батьками про успішність учня.
-
Вносити
зміни до навчальних завдань без попереднього консультування з вчителем.
-
Самостійно
відбирати навчальний матеріал, або методи викладання.
-
Оцінювати
діяльність іншого персоналу.
-
Самостійно
вносити корективи в індивідуальну програму розвитку.
Немає коментарів:
Дописати коментар