НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА

 

Навчальна програма «Культура добросусідства» 5 клас


Адаптаційний цикл 5-6 клас

Освітня галузь «соціальна та здоров’язбережувальна»

Укладач: вчитель географії та біології Грицик Н.М.

Навчальна програма розроблена на основі  Модельної навчальної  програми  «Культура добросусідства. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти автори: М. А. Араджионі, О. Г. Козорог, Н. К. Лебідь, В. І. Потапова, І. К. Унгурян. «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (Наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795).

       ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Навчальна програма розроблена на основі  Модельної навчальної  програми  «Культура добросусідства. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти автори: М. А. Араджионі, О. Г. Козорог, Н. К. Лебідь, В. І. Потапова, І. К. Унгурян. «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (Наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795).

Програму предмета «Культура добросусідства» розроблено відповідно до Державного стандарту базової середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 р. № 898, Типової освітньої програми для 5–9 класів загальної середньої освіти, затвердженої Наказом Міністерства освіти і науки України від 19.02.2021 р. № 235 з урахуванням Методичних рекомендацій для розроблення модельних навчальних програм, схвалених Листом МОН України від 24.03.2021 № 4.5/637-21.

Програма базується на таких ціннісних орієнтирах: дитино центризм, визнання унікальності, талановитості й ідентичності кожної людини, недискримінація, доброчесність, здоров’я, добробут і безпека, що має забезпечити гармонійний розвиток, цілісне світосприйняття, утвердження людської гідності, вільної особистості й активного громадянства.

Мета Програми:

Сприяти гармонійному розвитку особистості здобувача/здобувачки освіти і вихованню освічених, соціально компетентних громадян, які поділяють демократичні цінності, відповідально ставляться до своєї громади, рідного краю, країни, дбають про власне здоров’я, безпеку і добробут, готові розвивати та примножувати природний, економічний і культурний потенціал України.

Відповідно до мети визначено основні завдання, на виконання яких спрямовано Програму:

· забезпечити системну і цілеспрямовану роботу з формування соціальної і здоров’язбережувальної компетентності та одного з її складників – толерантності (у широкому сенсі, тобто вікової, гендерної, мовної, етнічної, расової, релігійної, соціальної тощо), а також підтримувати широку соціальну інклюзію в Україні;

· популяризувати українську культуру і культуру різних спільнот, представники яких мешкають на теренах України, розвивати навички успішної міжкультурної комунікації;

· заохочувати до вивчення державної мови, стимулювати інтерес до вивчення мов представників різних етнічних спільнот, які мешкають на теренах України, розвивати мотивацію до опанування іноземних мов;

 · сприяти формуванню особистісної позиції і навичок саморефлексії, бачення свого місця в сьогоденні та в майбутньому громади й держави, відповідального і шанобливого ставлення до рідного краю та України;

 · підтримувати стійкий інтерес до життя, дотримання правил безпечної поведінки, конструктивну діяльність і відповідальність як невід’ємний складник громадянського обов’язку;

 · розвивати вміння вести діалог, мирно розв’язувати/трансформувати конфлікти, відповідно до демократичних принципів і принципів «культури миру»;

· надавати допомогу в розвитку сильних сторін підлітка/підлітки, уміння вчитися впродовж життя, розвитку особистісної ефективності та культури дозвілля;

· розвивати критичне мислення, медіа грамотність;

· сприяти формуванню екологічної свідомості й природоохоронної поведінки;

· розвивати відповідальне ставлення до свого здоров’я та добробуту і здоров’я та добробуту інших осіб;

· заохочувати відповідальне ставлення до ресурсів, розвивати підприємницькі уміння та ініціативу здобувачів освіти, уміння продукувати нові конструктивні ідеї.

Компетентнісний потенціал предмета “Культура добросусідства” відповідає компетентнісному потенціалу, зазначеному в Державному стандарті для соціальної і здоров'язбережувальної галузі. Зміст Програми відповідає принципам концепції Нової української школи, сприяє формуванню наскрізних вмінь ключових компетентностей базової освіти, а також відповідає обов’язковим результатам навчання, визначеним Державним стандартом базової середньої освіти для соціальної і здоров’язбережувальної галузі.

Зміст Програми є лінійно-концентричним. Вона структурована за розділами і побудована в такий спосіб, щоб зберегти наступність і послідовність вивчення тем від 5 до 6 класу, врахувати міжпредметні та міжгалузеві зв’язки. Розділи виділені за принципом розширення кола міжособистісної взаємодії дитини в соціумі. Частина Програми, що розкриває зміст 5 класу, містить 4 розділи (“Я дорослішаю”, “Я і моя родина”, “Я у спільноті”, “Різні, але рівні”), у які об’єднано 15 тем.

Основою для визначення очікуваних результатів навчання є орієнтири для оцінювання (5–6 класи), зазначені в Державному стандарті базової середньої освіти. Особливостями предмета «Культура добросусідства» є робота зі ставленнями, цінностями, розвиток особистих якостей і відпрацювання поведінкових навичок, що передбачає системну і тривалу співпрацю педагога/педагогині з дітьми. Тому деякі очікувані результати навчання Програми є наскрізними, а саме: етична поведінка, конструктивне спілкування, співпраця для досягнення результату діяльності, підтримка доброчинності.

У впровадженні курсу має віддаватися перевага діяльнісному підходу, який передбачає різноманітні активності: інтерактивні вправи, практичні роботи, дослідження, спостереження, моделювання та прогнозування, розв’язання ситуативних завдань, проєктну діяльність, роботу з різними джерелами інформації, використання цифрових пристроїв тощо. Автори програми рекомендують педагогам/педагогиням під час роботи за Програмою впроваджувати основні підходи для навчання в НУШ, зокрема дотримуватися умов і технології інтерактивного навчання, базуватися на особистому досвіді дитини і членів її родини, обирати завдання для занять за принципом «краще менше, та краще», практикувати в навчанні підлітків принципи освіти дорослих.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

з/п

Очікувані результати навчання

(уміння НУШ, компетентності)

Зміст навчального матеріалу

 

Кількість годин

Види навчальної діяльності

Розділ 1. Я дорослішаю!(9)

Тема 1. Я – підліток/підлітка!(4)

1.

Демонструє модель безпечної поведінки згідно з інструкціями і правилами в соціальному і природному середовищі.

Вступ до предмету.

1

 

2.

Демонструє модель безпечної поведінки згідно з інструкціями і правилами в соціальному і природному середовищі; визначає, ідентифікує та обговорює фізичні, психічні (у тому числі емоційні) і соціальні зміни, які відбуваються під час переходу в основну школу;

Хто я, який/яка я, чого я прагну? Зміни, які відбуваються в моєму житті.

 

 

1

 

Самоаналіз власного “Я” і змін, які відбулися після закінчення початкової школи, запис власних міркувань. Написання листа собі – майбутньому старшокласнику /майбутній старшокласниці – про свої прагнення і цілі. Розробка власних короткострокових планів щодо досягнення успіхів у поточному навчальному році. Розробка, візуалізація і презентація власного герба. Створення асоціативної карти до слова “підліток/підлітка” або “базова школа”. Участь у груповій роботі зі створення та візуалізації профілю класу. Обговорення й укладання переліку якостей або вчинків людини, які будуть допомагати/заважати співпраці і створенню комфортного середовища в колективі.

3.

Визначає свої потреби, бажання, інтереси та цілі; визначає прагнення і потреби у сфері власного особистісного розвитку та навчання; самостійно створює та реалізовує короткострокові плани щодо досягнення успіху, зокрема в навчанні, спорті, побуті.

Самопрезентація.

1

Укладання переліку правил співжиття та співпраці в колективі. Коментоване читання притч або казок на теми ставлення до інших людей, співпраці, впевненості в собі, подолання страхів і тривожності.

4.

Бере участь у груповій роботі, враховуючи індивідуальні особливості і потреби; виявляє розуміння індивідуальних відмінностей інших осіб; визначає відмінності між людьми як ціннісну ознаку індивідуальності; толерантно ставиться до поглядів, переконань, інтересів і потреб інших осіб, що не загрожують здоров’ю, безпеці і добробуту.

Нові виклики в базовій школі та правила співжиття в колективі.

1

Малювання схеми безпечного пересування базовою школою і маршруту термінової евакуації, екскурсія школою. Участь у грі-симуляції з вікової ініціації “посвята в підлітки” або у проведенні позаурочного заходу з вікової ініціації разом з батьками.

            Тема 2. Я і мої особисті кордони. Право на самовираження. (2)

5.

Визначає свої потреби, бажання, інтереси та цілі; розрізняє складники особистого простору (інтимний, соціальний, публічний), поважає свій і чужий особистий простір під час спілкування; називає та розрізняє прояви тиску, агресії, маніпуляції і неповаги щодо себе та інших осіб; пояснює вибір власних альтернатив і рішень з огляду на вплив зовнішніх чинників.

Що таке особисті кордони? Типи та види особистих кордонів. Як обстоювати власні кордони. Вміння сказати «ні».

 

1

Аналіз тексту з прикладами того, яким може бути відчуття кордонів у людини, і порівняння з відчуттями власних кордонів. Перегляд та аналіз відео з прикладами порушення особистих кордонів. Ознайомлення з ознаками різних типів та видів особистих кордонів. Визначення із запропонованих тверджень, які з них характеризують “порушення” – “не порушення” особистих кордонів. Групова робота з аналізу ситуацій порушень особистого простору людини та її кордонів з визначенням варіантів дій. Аналіз способів захисту кордонів з використанням графічних організаторів.

 

 

 

 

 

 

6.

Називає та пояснює необхідність власної відповідальності за поведінку в побуті та громадських місцях; толерантно ставиться до поглядів, переконань, інтересів і потреб інших осіб, що не загрожують здоров’ю, безпеці і добробуту; визначає відмінності між людьми як ціннісну ознаку індивідуальності.

Самовираження через поведінку і відповідальність за неї. Конструктивна та деструктивна поведінки.

 1

Визначення ознак конструктивної та деструктивної поведінок. Участь у навчальному проєкті або групова робота, зокрема на тему «Як я можу виявити себе» тощо. Відпрацювання вміння казати «ні» під час виконання практичних вправ. Підготовка та презентація короткого повідомлення про повагу до особистого простору та кордонів.

Тема 3. Мої сильні сторони та професії сучасного й майбутнього.(2)

7.

Аналізує власний навчальний розвиток, вказуючи на причини успіхів та невдач; визначає свої потреби, бажання, інтереси та цілі; визначає прагнення і потреби у сфері власного особистісного розвитку та навчання.

Як застосувати свої сильні сторони, інтереси й уподобання в професії.

1

 

Опитування однокласників про їхні улюблені справи/хобі. Порівняння отриманих результатів. Обговорення сильних сторін і талантів учнів класу, наприклад за допомогою “ланцюга сильних сторін”.

 

 

 

8.

Самостійно створює та реалізовує короткострокові плани щодо досягнення успіху, зокрема в навчанні, спорті, побуті; моделює кроки задоволення власних потреб з урахуванням можливостей своїх та інших осіб; виявляє зацікавлення до тривалої систематичної діяльності (хобі, спорт, мистецтво, навчання тощо) та наполегливість у досягненні мети; розуміє перспективність своєї діяльності для успішного майбутнього; бере участь у груповій роботі, враховуючи індивідуальні особливості і потреби.

Хобі, яке може стати професією. Власна діяльність сьогодні для успішного майбутнього.

1

Створення профілю людей різних професій сучасного й майбутнього. Обговорення питань, наприклад «Чи може хобі стати професією?». Створення постера з переліком улюблених справ, які можуть стати професіями. Перегляд та обговорення відеоінтерв’ю людей різних професій. Визначення переліку рис особистості, необхідних для людей різних професій. Підготовка власного висловлення, наприклад про роль навчання і можливість бути успішним/успішною в професії в майбутньому.

Тема 4. Я і мій час.(1)

9.

Визначає форми поведінки, які приносять задоволення без заподіяння шкоди власному здоров’ю і здоров’ю інших осіб; аналізує вибір свій та інших осіб з урахуванням користі і задоволення (радості) для здорового, безпечного життя; пояснює вибір власних альтернатив і рішень з огляду на вплив зовнішніх чинників; розуміє перспективність своєї діяльності для успішного майбутнього; визначає цілі власної діяльності і стратегії їх досягнення; визначає свої потреби, бажання, інтереси та цілі; обґрунтовує обмеженість ресурсів (зокрема часу, здоров’я, фінансів); толерантно ставиться до поглядів, переконань, інтересів і потреб інших осіб, що не загрожують здоров’ю, безпеці і добробуту.

Як можна раціонально планувати та керувати часом. Для чого важливо розуміти сприйняття і ставлення до часу в різних культурах.

1

Створення асоціативної карти про роль часу в житті людини. Активне слухання та обговорення тексту підручника / розповіді учителя/учительки про ставлення до часу в українській та інших культурах. Самоаналіз (за запропонованим шаблоном/тестом) управління часом та ефективності його використання. Участь у рольовій грі-моделюванні міжкультурної комунікації з різним ставленням до часу. Укладання переліку правил для раціонального використання особистого часу. Добирання прикладів, які розкривають способи індивідуального ефективного навчання. Створення особистого плану раціонального використання часу, наприклад “карти дня”. Наведення прикладів використання цифрових застосунків – органайзерів часу.

                                                                                        Розділ 2. Я і моя родина(7 )

Тема 1. Сім'я, родичі, рід (2 )

10.

Визначає свої потреби, бажання, інтереси та цілі; виявляє розуміння індивідуальних відмінностей інших осіб; розуміє взаємовплив емоційного стану, переконань, поведінки всіх учасників спільної діяльності; пояснює почуття інших осіб і визнає їх право на вираження своїх почуттів; називає та пояснює необхідність власної відповідальності за поведінку в побуті та громадських місцях.

Взаємини в родині. Ставлення до батьків/ осіб, що їх замінюють.

 

 

 

1

 

Коментоване читання на тему визначення значущості сім’ї для людини і суспільства. Обговорення малюнків або медіафайлів, які демонструють бажані взаємини в сім'ї. Створення малюнка/переліку, який визначає власні потреби, бажання, інтереси в сімейному колі. Перегляд та обговорення медіатекстів, присвячених Конвенції про права дитини. Обговорення практичних ситуацій щодо забезпечення та реалізації прав і обов'язків батьків та дітей. Складання за алгоритмом або заповнення схеми, наприклад родинних зв’язків з відповідними термінами спорідненості в різних культурах. Складання власного родоводу або пошук в Інтернеті далеких родичів за допомогою цифрових ресурсів.

 

 

 

 

11.

Моделює кроки задоволення власних потреб з урахуванням можливостей своїх та інших осіб; толерантно ставиться до поглядів, переконань, інтересів і потреб інших осіб, що не загрожують здоров’ю, безпеці і добробуту.

Право на сім'ю.

Права та обов'язки батьків/ осіб, що їх замінюють, і дітей.

1

Підготовка власного висловлювання про свої обов’язки в родині. Міркування з фіксацією результатів, наприклад в особистому щоденнику, на тему “Що я цінного зробив/зробила сьогодні для себе і для своєї родини”.

Гра «Якими є права та обов’язки дітей та батьків / осіб, що їх замінюють, у сім’ї».

Вправа «Сім’я крізь призму права».

Тема 2. Особисті, родинні та загальнолюдські цінності.(2 )

12.

Пояснює почуття інших осіб і визнає їх право на вираження своїх почуттів; визначає відмінності між людьми як ціннісну ознаку індивідуальності; пояснює вибір власних альтернатив і рішень з огляду на вплив зовнішніх чинників; розрізняє ситуації, коли силу переконання використали з позитивними чи негативними намірами.

Що таке “цінності” і які вони бувають? Особисті цінності. Сімейні цінності.

 

 

1

Створення асоціативної карти, хмари слів тощо. Створення переліку власних цінностей і їхнє ранжування. Порівняльне дослідження, наприклад як змінилися мої мрії та цінності з раннього дитинства до сьогодні. Опитування батьків/опікунів і членів родин на тему сімейних цінностей. Аналіз і визначення спільного та відмінного у власних списках особистих і сімейних цінностей. Участь у рольовій/симуляційний грі.

 

 

 

 

 

 

13.

Розуміє взаємовплив емоційного стану, переконань, поведінки всіх учасників спільної діяльності; толерантно ставиться до поглядів, переконань, інтересів і потреб інших осіб, що не загрожують здоров’ю, безпеці і добробуту.

Загальнолюдські цінності.

Навчальний проєкт.

1

Встановлення причинно-наслідкових зв’язків між цінностями і почуттями та ставленнями. Спостереження й аналіз відеосюжетів/коміксів або кейсів на тему: як цінності впливають на поведінку людини або її ставлення. Написання есе про певні загальнолюдські цінності. Участь у проєкті-дослідженні, наприклад як у фольклорі (прислів’ях, казках тощо) різних народів відображаються загальнолюдські цінності. Обговорення проблемних ситуацій, наприклад тих, які виникали через неповагу до цінностей іншої особи або групи людей. Обговорення ситуацій вибору/ухвалення рішень у шкільному житті.

Тема 3. Взаємини поколінь.(3 )

14.

Виявляє розуміння індивідуальних відмінностей інших осіб; демонструє модель безпечної поведінки згідно з інструкціями і правилами в соціальному середовищі; обґрунтовує необхідність власної відповідальності за поведінку в побуті та громадських місцях; називає та розрізняє прояви тиску, агресії, маніпуляції і неповаги щодо себе та інших осіб; пояснює вибір власних альтернатив і рішень з огляду на вплив зовнішніх чинників.

Ставлення до старших, молодших, однолітків.

 

 

 

1

 

Складання переліку рис, які відрізняють підлітків від молодших дітей та дорослих. Створення та порівняння профілів дитини та літньої людини, обговорення особливостей літніх людей і необхідності поважного і чуйного ставлення до них. Проведення опитування родичів, знайомих дорослих осіб і презентація його результатів, наприклад про те, як заведено поводитися з дорослими в різних культурах нашого краю. Висловлення міркувань щодо того, як підліток/підлітка може покращити стосунки з дорослими або з молодшими братами/сестрами в родині. Коментоване читання текстів (уривків фольклорних, художніх творів тощо) про взаємини між поколіннями і про те, як розв’язуються проблемні питання.

 

 

 

 

 

15.

Виявляє чуйність до осіб, які потребують допомоги; пояснює почуття інших осіб і визнає їхнє право на вираження своїх почуттів; толерантно ставиться до поглядів, переконань, інтересів і потреб інших осіб, що не загрожують здоров’ю, безпеці і добробуту.

Протидія домашньому насильству. Незнайомці на вулиці.

1

Обговорення ситуацій, які мають ознаки виявів домашнього насильства (фізичного, сексуального, психологічного, економічного), і можливостей отримання допомоги. Рольові ігри/ситуації щодо безпечної поведінки на вулиці при контакті з незнайомими дорослими людьми.

16.

Підсумовує, аналізує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію соціального та здоровязбережувального змісту.

Підсумкове заняття

1

 

Розділ 3. Я у спільноті(10 )

Тема 1. Ми всі різні й цим схожі.(3 )

17.

Застосовує вербальні і невербальні засоби спілкування для конструктивної комунікації; розрізняє складники особистого простору (інтимний, соціальний, публічний), поважає свій і чужий особистий простір під час спілкування; бере участь у груповій роботі, враховуючи індивідуальні особливості і потреби.

Ідентичності людини.

 

 

 

1

 

Визначення ключових рис для самоідентифікації людини. Укладання переліку ознак, які характеризують мене як особистість. Створення колажу на тему: “Я і моє оточення”. Проведення інтерв’ю або робота за методикою «Жива бібліотека» з представниками різних спільнот, зокрема з людьми з інвалідністю, ВПО, трудовими мігрантами та іншими. Визначення в усній чи письмовій формі важливості рівного та справедливого ставлення для людини та суспільства. Виконання у групах завдання, спрямованого на знайомство з вербальними та невербальними засобами спілкування та їхніми особливостями в різних культурах і спільнотах, наприклад жестова мова.

 

 

 

18.

Виявляє чуйне ставлення до людей з особливими потребами; виявляє розуміння індивідуальних відмінностей інших осіб.

Різні люди і спільноти в моїй громаді.

1

Добирання прикладів, які демонструють безпечне спілкування та конструктивну комунікацію. Читання та обговорення тексту / перегляд медіапродуктів, наприклад про потреби людей з інвалідністю і ставлення до них.

19.

Толерантно ставиться до поглядів, переконань, інтересів і потреб інших осіб, що не загрожують здоров’ю, безпеці і добробуту.

Ставлення до них і конструктивна комунікація.

1

Моделювання ситуацій, у яких наявне толерантне та нетолерантне ставлення до поглядів, переконань, інтересів і потреб інших осіб.

Тема 2. Як допомогти собі й іншим.(2)

20.

Толерантно ставиться до поглядів, переконань, інтересів і потреб інших осіб, що не загрожують здоров’ю, безпеці і добробуту; пояснює почуття інших осіб і визнає їх право на вираження своїх почуттів; виявляє розуміння індивідуальних відмінностей інших осіб; визначає форми поведінки, які приносять задоволення без заподіяння шкоди власному здоров’ю і здоров’ю інших осіб; вирізняє ознаки доброчинності; виявляє чуйність до осіб, які потребують допомоги; виявляє чуйне ставлення до людей з особливими потребами.

Емоції людини. Чуйність, гуманність.

1

Виконання практичних завдань для розпізнавання і вербалізації власних емоцій та емоцій інших людей, наприклад робота з фотографіями, відео тощо. Написання невеликих повідомлень, наприклад розповіді, допису в соціальних мережах, листа, на цікаві теми з використанням емотиконів. Візуалізація понять “емпатія”/“чуйність”, ”гуманність” за допомогою графічних організаційних схем, наприклад асоціативний кущ, ментальні карти тощо. Участь у рольових іграх, розігруванні ситуацій, у яких необхідно надати допомогу іншим особам, зокрема людям з інвалідністю, літнім людям та ін.

21.

Розпізнає приклади поведінки, дружньої до навколишнього середовища; поводиться безпечно під час спілкування, зокрема з тваринами; виявляє ризики неналежного поводження з тваринами (домашні, бездомні, дикі); аналізує негативний вплив недотримання правил/інструкцій безпечної поведінки на збереження життя і здоров’я; приймає рішення щодо надання самодопомоги та допомоги іншим особам, звернення до інших осіб чи відповідних служб.

Допомога іншим особам. Ставлення до тварин.

1

Складання переліку способів допомоги іншим людям. Читання оповідань або перегляд відео про тварин і їхні емоції та їхнє обговорення. Обговорення прикладів із власного життєвого досвіду щодо надання допомоги домашнім, свійським тваринам або піклування про диких тварин і птахів узимку. Обирає із запропонованого переліку приклади неприпустимого і чуйного поводження з тваринами. Пошук та аналіз інформації про те, як держава і громадяни захищають тварин. Розробка рекомендацій щодо безпечного поводження з тваринами вдома і на вулиці.

Тема 3. Ефективне спілкування.(2 )

22.

Застосовує вербальні і невербальні засоби спілкування для конструктивної комунікації; розрізняє складники особистого простору (інтимний, соціальний, публічний), поважає свій і чужий особистий простір під час спілкування; встановлює нові контакти та ефективно співпрацює для досягнення результату, використовує різні засоби зв’язку.

Що таке ефективне спілкування. Вербальне та невербальне спілкування.

 

 

 

 

 

 

 

1

Складання синквейну або графічної схеми до поняття “спілкування”. Створення в парі спільного малюнка без вербальної комунікації з подальшим обговоренням. Формулювання власного висловлювання про значення ефективного спілкування. Укладання переліку засобів вербального та невербального спілкування. Виконання вправ і моделювання ситуацій для відпрацювання навичок вербального та невербального спілкування. Перегляд відео з подальшим називанням та аналізом емоцій/почуттів, які виявляються через засоби вербального та невербального спілкування. Обговорення індивідуальних відмінностей у виявах емоцій у спілкуванні (зокрема й на прикладі різних культур). Обговорення прикладів особистого простору з опорою на наочність (фотографії, малюнки).

 

23.

Пояснює почуття інших осіб і визнає їх право на вираження своїх почуттів; розуміє взаємовплив емоційного стану, переконань, поведінки всіх учасників спільної діяльності; виявляє розуміння індивідуальних відмінностей інших осіб; толерантно ставиться до поглядів, переконань, інтересів і потреб інших осіб, що не загрожують здоров’ю, безпеці і добробуту; бере участь у груповій роботі, враховуючи індивідуальні особливості і потреби; виконує різні ролі в груповій роботі.

Дистанція та позиції у спілкуванні.

Особистий простір. Прояв індивідуальних особливостей під час спілкування. Вплив емоцій на спілкування.

1

Експериментування з виявом дистанції у спілкуванні, знаходженням оптимального для себе особистого простору. Спостереження та самоспостереження за виявом емоцій/почуттів, які виникають при порушенні особистого простору, обговорення права на їхнє вираження та аналіз їхнього впливу на подальшу взаємодію. Створення та презентація групового проєкту, наприклад пам’ятки/постера/буклета з рекомендаціями щодо особистого простору та позицій у спілкуванні залежно від різних життєвих ситуацій (зокрема й з урахуванням карантинних обмежень). Створення в групах відеопродукту-пояснення для учнів молодших класів, як ефективно спілкуватися.

Тема 4Що таке конфлікт?(3 )

24.

Ідентифікує причини та наслідки виникнення конфліктів у різних ситуаціях; моделює ситуацію з конструктивним залагодженням конфліктів; пояснює вибір власних альтернатив і рішень з огляду на вплив зовнішніх чинників; розрізняє ситуації, коли силу переконання використали з позитивними чи негативними намірами.

Поняття конфлікту. Причини та джерела конфліктів. Види конфліктів.

 

 

 

 

 

1

Знаходження асоціацій до поняття «конфлікт». Висловлення позиції та спільне обговорення різних поглядів і ставлень до конфлікту. Наведення прикладів та обговорення різних причин, джерел та видів конфліктів. Складання схеми / візуалізація за допомогою зображень / демонстрація видів конфліктів.

 

 

 

25.

Протидіє проявам тиску, агресії, маніпуляції і неповаги щодо себе та інших осіб; розуміє взаємовплив емоційного стану, переконань, поведінки всіх учасників спільної діяльності; толерантно ставиться до поглядів, переконань, інтересів і потреб інших осіб, що не загрожують здоров’ю, безпеці і добробуту.

Структура конфлікту.

 

1

. Робота з кейсами для розрізнення причин, видів та структури конфлікту. Обговорення видів поведінки в конфлікті на базовому рівні: деструктивна та конструктивна. Демонстрація прикладів впливу емоцій на поведінку в конфлікті

26.

Визначає відмінності між людьми як ціннісну ознаку індивідуальності; називає та пояснює моделі безпечної поведінки згідно з інструкціями і правилами в соціальному середовищі.

Деструктивні та конструктивні шляхи розв’язання конфліктів.

1

 Участь у рольовій грі для відпрацювання конструктивного розв’язання конфліктів. Практична діяльність для формування навички конструктивного розв’язання конфліктів.

Розділ 4. Різні, але рівні.(8)

Тема 1. Улюблені страви. Здорове харчування.(2)

27.

Виявляє розуміння індивідуальних відмінностей інших осіб; аналізує вибір свій та інших з урахуванням користі і задоволення (радості) для здорового, безпечного життя; пояснює вибір власних альтернатив і рішень з огляду на вплив зовнішніх чинників.

Традиційна і сучасна кухня регіону. Здорове харчування.

1

Обговорення проблемних питань, наприклад «Що робить їжу здоровою?». Групування назв страв та продуктів за критеріями, зокрема корисна/шкідлива їжа, регіональна/загальновживана тощо. Складання бажаного меню для себе або для родини на тиждень та аналіз власного харчування.

28.

Обґрунтовує необхідність власної відповідальності за поведінку в побуті та громадських місцях; знаходить інформацію щодо здоров’я, безпеки та добробуту в різних джерелах і перевіряє її достовірність; толерантно ставиться до поглядів, переконань, інтересів і потреб інших осіб, що не загрожують здоров’ю, безпеці і добробуту.

Застільний етикет. Як спільний прийом їжі об'єднує людей.

1

Розробка шаблону публікації (буклета/постера/інфографіки) з правилами застільного етикету в українській та інших культурах. Створення пам’ятки щодо європейської традиції сервірування столу для трапези. Порівняння за допомогою графічних організаторів традиційних та сучасних страв різних спільнот регіону або регіональної кухні. Встановлення відповідності між назвами свят та традиційними обрядовими стравами. Написання невеликого власного висловлювання або есероздумів про те, як спільний прийом їжі об’єднує людей.

Тема 2. Особливості етнічного етикету в родинах однокласників і сусідів.(2 )

29.

Виявляє розуміння індивідуальних відмінностей інших осіб; толерантно ставиться до поглядів, переконань, інтересів і потреб інших осіб, що не загрожують здоров’ю, безпеці і добробуту; аналізує свій вибір з урахуванням користі і задоволення (радості) для здорового, безпечного життя.

Родинні події, на які запрошують, і події, на які можна прийти без запрошення. Одяг і подарунки, що відповідають події. Варіанти вітання, поздоровлення, співчуття.

1

Обговорення тексту чи розповіді учителя/учительки щодо особливостей проведення родинних подій (весілля, день народження тощо), які відбуваються в українських родинах із запрошенням гостей. Розповідь за запропонованим опитувальником чи схемою про особливості проведення свят/подій у власній родині та обговорення з однокласниками спільного і відмінного. Аналіз зображень/відео/текстів, пов’язаних з незручними ситуаціями внаслідок нерозуміння етнічного етикету в різних культурах. Участь у рольовій грі/симуляції на тему відвідування родинного свята в однокласників. Створення малюнків-порад або анімації щодо одягу, подарунків та інших особливостей етнічного чи релігійного етикету в наших родинах.

30.

Пояснює вибір власних альтернатив і рішень з огляду на вплив зовнішніх чинників; обґрунтовує необхідність власної відповідальності за поведінку в побуті та громадських місцях.

Етикетні звертання до незнайомих людей різної статі і віку.

Поведінка під час святкування. Як заведено попрощатися і піти.

1

Складання фраз з етикетної лексики (вітання/прощання/звертання/поздоровлення/ співчуття) за запропонованим українським переліком слів мовами місцевих етнічних спільнот або іноземними мовами.

Тема 3. Європейський етикет: історія та сучасність.(2 )

31.

Розрізняє складники особистого простору (інтимний, соціальний, публічний), поважає свій і чужий особистий простір під час спілкування; аналізує свій вибір з урахуванням користі і задоволення (радості) для здорового, безпечного життя; називає та пояснює моделі безпечної поведінки згідно з інструкціями і правилами в соціальному середовищі.

Правила вітання: мовний етикет, доцільність рукостискання, обіймів, поцілунку. Особливості етикету під час пандемії.

1

Перегляд та обговорення відео або текстів про особливості вербального/невербального спілкування в країнах Європи. Обговорення, чому потрібно знати особливості етикету в різних культурах. Встановлення відповідності між країною і традиціями пригощання або типовими стравами за допомогою зображень. Участь у рольовій грі/симуляції щодо правил вітання в різних культурах у різні епохи. Обговорення, як змінюються правила етикету, зокрема вітання і спілкування, під час пандемії.

32.

Виявляє розуміння індивідуальних відмінностей інших осіб; толерантно ставиться до поглядів, переконань, інтересів і потреб інших осіб, що не загрожують здоров’ю, безпеці і добробуту.

Традиції пригощання в Україні та інших країнах Європи і світу.

1

. Пошук інформації з різних джерел (опитування дорослих, однолітків, у медіа, підручнику тощо) щодо мережевого етикету в Україні і країнах Європи. Читання з обговоренням основних правил мережевого етикету та аналіз особистого профайлу в соціальних мережах.

Тема 4. Гендерні стереотипи в різних культурах.(2 )

33.

Визначає відмінності між людьми як ціннісну ознаку індивідуальності; виявляє розуміння індивідуальних відмінностей інших осіб. Толерантно ставиться до поглядів, переконань, інтересів і потреб інших осіб, що не загрожують здоров’ю, безпеці і добробуту.

Стать і соціальні ролі (гендер). Стереотипи щодо поведінки та ставлення до жінок і чоловіків у різних культурах. Важливість гендерної рівності.

1

 Обговорення понять «стать» і «соціальна роль» («гендер»). Читання й обговорення тексту / перегляд медіапродуктів про соціальні ролі чоловіка та жінки в різних культурах. Пояснення поняття “стереотип”, визначення ролі стереотипів у житті людини та суспільства. Обговорення чинників, що впливають на формування гендерних стереотипів. Виконання практичних завдань/симуляцій на виявлення та подолання гендерних стереотипів та нерівного ставлення. Обговорення у мінігрупах життєвих ситуацій, коли траплялося нерівне ставлення до жінки/чоловіка або дівчинки/хлопчика через вплив гендерних стереотипів. Визначення в усній чи письмовій формі важливості рівного та справедливого ставлення для людини та суспільства.

34.

Узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію соціального та здоровязбережувального змісту.

Підсумкове заняття

1

 

35.

Резерв часу

 

1

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар