КАЛЕНДАРНЕ ПЛАНУВАННЯ

 

Культура добросусідства 5 клас

35 годин (1 година на тиждень)

Календарне планування складено відповідно до модельної програми «Культура добросусідства. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти автори: М. А. Араджионі, О. Г. Козорог, Н. К. Лебідь, В. І. Потапова, І. К. Унгурян. «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (Наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795).

Підручник для 5 класу закладів загальної середньої освіти «Культура добросусідства» автори: Маргарита Араджионі, Ірина Унгурян, Олександра Козорог, Неля Лебідь, Валентина Потапова. Рекомендовано Міністерством освіти і науки України. Київ Видавничий дім «Освіта» 2022

№ з/п

Тема уроку

Види діяльності

Клас

Дата

проведення

Прим.

 

Розділ 1. Я дорослішаю!(9 год.)

Тема 1. Я – підліток/підлітка!(4 год.)

1.

Вступ до предмету.

 

ü  Робота в групах;

ü  Запис відео «Що я чекаю від середньої школи».

 

 

 

2.

Хто я, який/яка я, чого я прагну?

Зміни, які відбуваються в моєму житті.

ü Написання листа собі – майбутньому старшокласнику /майбутній старшокласниці. –

ü Створення асоціативної карти до слова “підліток/підлітка” або “базова школа”.

 

 

 

3.

Самопрезентація.

ü  Участь у груповій роботі «Закінчи речення і підготуйся до усної міні презентації себе своїм одноліткам».

 

 

 

4.

Нові виклики в базовій школі та правила співжиття в колективі.

ü Участь у грі-симуляції з вікової ініціації “посвята в підлітки”.

 

 

 

Тема 2. Я і мої особисті кордони. Право на самовираження. (2 год.)

5.

Що таке особисті кордони? Типи та види особистих кордонів.

Як обстоювати власні кордони. Вміння сказати «ні».

 

ü Перегляд та аналіз відео з прикладами порушення особистих кордонів.

ü Групова робота з аналізу ситуацій порушень особистого простору людини та її кордонів з визначенням варіантів дій.

 

 

 

6.

Самовираження через поведінку і відповідальність за неї. Конструктивна та деструктивна поведінки.

ü  Участь у навчальному проєкті або групова робота, зокрема на тему «Як я можу виявити себе».

ü  Коротке повідомлення про повагу до особистого простору та кордонів.

 

 

 

Тема 3. Мої сильні сторони та професії сучасного й майбутнього.(2 год.)

7.

Як застосувати свої сильні сторони, інтереси й уподобання в професії.

ü   Обговорення сильних сторін і талантів учнів класу, наприклад за допомогою “ланцюга сильних сторін”.

ü  Написання власного висловлення про роль сильних сторін у майбутній професії

 

 

 

8.

Хобі, яке може стати професією. Власна діяльність сьогодні для успішного майбутнього.

ü  Створення профілю людей різних професій сучасного й майбутнього.

ü  Створення постера з переліком улюблених справ, які можуть стати професіями.

ü  Презентація своєї професії залучених батьків з класу.

 

 

 

Тема 4. Я і мій час.(1 год.)

9.

Як можна раціонально планувати та керувати часом. Для чого важливо розуміти сприйняття і ставлення до часу в різних культурах.

ü   Участь у рольовій грі-моделюванні міжкультурної комунікації з різним ставленням до часу.

ü  Створення особистого плану раціонального використання часу, наприклад “карти дня”.

 

 

 

Розділ 2. Я і моя родина(7 год.)

Тема 1. Сім'я, родичі, рід (2 год.)

10.

Взаємини в родині. Ставлення до батьків/ осіб, що їх замінюють.

 

ü  Вправа «Малюнок: портрет сім’ї».

ü  Написання невеличкого оповідання про свою сім’ю та взаємини в ній за зразком.

ü  Складання власного родоводу або пошук в інтернеті далеких родичів за допомогою цифрових ресурсів

 

 

 

11.

Право на сім'ю.

Права та обов'язки батьків/ осіб, що їх замінюють, і дітей.

ü  Гра «Якими є права та обов’язки дітей та батьків / осіб, що їх замінюють, у сім’ї».

ü  Вправа «Сім’я крізь призму права».

 

 

 

Тема 2. Особисті, родинні та загальнолюдські цінності.(2 год)

12.

Що таке “цінності” і які вони бувають? Особисті цінності. Сімейні цінності.

 

ü  Створення асоціативної карти, хмари слів «цінності».

ü  Участь у рольовій/стимуляційній грі «Сімейні цінності».

 

 

 

13.

Загальнолюдські цінності.

Навчальний проєкт.

ü  Участь у проєкті-дослідженні,  як у фольклорі (прислів’ях, казках тощо) різних народів відображаються загальнолюдські цінності.

 

 

 

Тема 3. Взаємини поколінь.(3 год)

14.

Ставлення до старших, молодших, однолітків.

 

ü Обговорення ставлення до літніх людей і молодших дітей.

ü  Порівняння дитини та літньої людини (соціальний аспект).

 

 

 

15.

Протидія домашньому насильству. Незнайомці на вулиці.

ü  Робота в групах «Ситуаційне обговорення».

ü  Рольові ігри щодо безпечної поведінки на вулиці при контакті з незнайомими дорослими людьми.

 

 

 

16.

Підсумкове заняття

 

 

 

 

Розділ 3. Я у спільноті(10 год.)

Тема 1. Ми всі різні й цим схожі.(3 год.)

17.

Ми всі різні й цим схожі. Ідентичності людини.

 

ü  Створення колажу на тему: “Я і моє оточення”.

ü  Виконання у групах завдання, спрямованого на знайомство з вербальними та невербальними засобами спілкування та їхніми особливостями в різних культурах і спільнотах, наприклад жестова мова.

 

 

 

18.

Різні люди і спільноти в моїй громаді.

ü  Читання та обговорення тексту / перегляд медіапродуктів, наприклад про потреби людей з інвалідністю і ставлення до них.

 

 

 

19.

Ставлення до них і конструктивна комунікація.

ü  Моделювання ситуацій, у яких наявне толерантне та нетолерантне ставлення до поглядів, переконань, інтересів і потреб інших осіб.

 

 

 

Тема 2. Як допомогти собі й іншим.(2год.)

20.

Як допомогти собі й іншим.

Емоції людини. Чуйність, гуманність.

ü  Написання невеликих повідомлень з використанням емотиконів.

ü  Участь у рольових іграх, розігруванні ситуацій, у яких необхідно надати допомогу іншим особам.

 

 

 

21.

Допомога іншим особам. Ставлення до тварин.

ü  Складання переліку способів допомоги іншим людям.

ü  Пошук та аналіз інформації про те, як держава і громадяни захищають тварин.

ü  Розробка рекомендацій щодо безпечного поводження з тваринами вдома і на вулиці.

 

 

 

Тема 3. Ефективне спілкування.(2 год.)

22.

Ефективне спілкування.

 Що таке ефективне спілкування. Вербальне та невербальне спілкування.

 

ü  Складання синквейну або графічної схеми до поняття “спілкування”.

ü  Створення в парі спільного малюнка без вербальної комунікації з подальшим обговоренням.

 

 

 

23.

Дистанція та позиції у спілкуванні.

 

ü  Експериментування з виявом дистанції у спілкуванні, знаходженням оптимального для себе особистого простору.

ü  Створення в групах відеопродукту-пояснення для учнів молодших класів, як ефективно спілкуватися.

 

 

 

 

Тема 4 Що таке конфлікт?(3 год)

24.

Що таке конфлікт?

Поняття конфлікту. Причини та джерела конфліктів. Види конфліктів.

 

ü  Складання схеми / візуалізація за допомогою зображень / демонстрація видів конфліктів.

 

 

 

25.

Структура конфлікту.

 

ü  Робота з кейсами для розрізнення причин, видів та структури конфлікту.

ü  Демонстрація прикладів впливу емоцій на поведінку в конфлікті.

 

 

 

26.

Деструктивні та конструктивні шляхи розв’язання конфліктів.

ü  Участь у рольовій грі для відпрацювання конструктивного розв’язання конфліктів.

ü  Практична діяльність для формування навички конструктивного розв’язання конфліктів.

 

 

 

Розділ 4. Різні, але рівні.(8 год.)

Тема 1. Улюблені страви. Здорове харчування.(2 год.)

27.

Традиційна і сучасна кухня регіону. Здорове харчування.

ü  Групування назв страв та продуктів за критеріями, зокрема корисна/шкідлива їжа, регіональна/загальновживана тощо.

ü  Складання бажаного меню для себе або для родини на тиждень та аналіз власного харчування.

 

 

 

28.

Застільний етикет. Як спільний прийом їжі об'єднує людей.

ü  Розробка шаблону публікації, постера з правилами застільного етикету в українській та інших культурах.

ü  Створення пам’ятки щодо європейської традиції сервірування столу для трапези.

 

 

 

Тема 2. Особливості етнічного етикету в родинах однокласників і сусідів.(2 год)

29.

Родинні події, на які запрошують, і події, на які можна прийти без запрошення. Одяг і подарунки, що відповідають події. Варіанти вітання, поздоровлення, співчуття.

ü  Участь у рольовій грі/симуляції на тему відвідування родинного свята в однокласників.

ü  Створення малюнків-порад або анімації щодо одягу, подарунків та інших особливостей етнічного чи релігійного етикету в наших родинах.

 

 

 

30.

Етикетні звертання до незнайомих людей різної статі і віку.

Поведінка під час святкування. Як заведено попрощатися і піти.

ü  Складання фраз з етикетної лексики (вітання/прощання/звертання/поздоровлення/ співчуття) за запропонованим українським переліком слів мовами місцевих етнічних спільнот або іноземними мовами.

 

 

 

Тема 3. Європейський етикет: історія та сучасність.(2 год.)

31.

Європейський етикет: історія та сучасність.

 Правила вітання: мовний етикет, доцільність рукостискання, обіймів, поцілунку. Особливості етикету під час пандемії.

ü  Участь у рольовій грі/симуляції щодо правил вітання в різних культурах у різні епохи.

ü  Обговорення, як змінюються правила етикету, зокрема вітання і спілкування, під час пандемії.

 

 

 

32.

Традиції пригощання в Україні та інших країнах Європи і світу.

ü  Читання з обговоренням основних правил мережевого етикету та аналіз особистого профайлу в соціальних мережах.

 

 

 

Тема 4. Гендерні стереотипи в різних культурах.(2 год.)

33.

Гендерні стереотипи в різних культурах.

Стать і соціальні ролі (гендер). Стереотипи щодо поведінки та ставлення до жінок і чоловіків у різних культурах.

ü  Обговорення понять «стать» і «соціальна роль» («гендер»).

ü  Читання й обговорення тексту / перегляд медіапродуктів про соціальні ролі чоловіка та жінки в різних культурах.

 

 

 

34.

Підсумкове заняття

 

 

 

 

35.

Резерв часу.

 

 

 

 

 

 


Немає коментарів:

Дописати коментар